Percubaan pertama buat chocolate cupcake. - emilinda

Monday, August 25, 2014

Percubaan pertama buat chocolate cupcake.



Weekend hari tu tetiba rasa nak buat cupcakes . Buang tebiat sangat kan ? Tak pernah - pernah buat cupcakes , tetiba nak buat . Haha . Ini semua pengaruh kak Filla la ni . Baca entry dia pasal dia buat cupcake tu macam senang je . Terus rasa nak buat jugak . Hihi . So aku pun pi la cari barang - barang nak buat cupcake tu kat Bagus Sungai Besi . 

Resepinya sebijik sejibun aku tiru kak Filla punya resepi cuma aku ada tambah beberapa bahan ikut sukahati aku . Haha .Kebetulan adik bongsu aku ada kat sini haritu . So dengan dia , dengan kakak aku sekali join buat cupcake .Kalau yang kak Filla buat tu , cupcake Vanilla Chocolate . Tapi aku punya aku buat cupcake Chocolate je . Bahan - bahan lain semua sama , cuma aku ada tambah serbuk koko Van Houten 2 sudu , dan pepandai tambah coklat chip dalam cupcake tu . Hihi . Sukatan bahan semua aku main hentam je sebab kat rumah takde penimbang . Muahaha . Time nak buat baru ingat kat rumah tu takde penimbang . Tibai jela . Main sukat ikut cawan je .


 Pukul 250 gram buttercup dengan 250 gram / 1 cawan gula castor hingga kembang , then masukkan telur sebiji demi sebiji sebanyak 4 biji . Then masukkan 250 gram / 2 cawan tepung penaik sikit - sikit . Jangan masukkan sekaligus . Ini basic buat kek . Memang tak boleh masukkan sekaligus . Dulu zaman - zaman sekolah selalu tolong akak buat kek untuk raya . Dah lupa dah lama sangat tak buat .


Masukkan 1/4 cawan susu segar . Aku rasa 1/4 tu sikit sangat . Tak puashati , so aku masukkan 1/2 cawan . Haha . Sukahati kau je ye Emi . Then masukkan 2 sudu kecik essence vanilla . Eh , essence vanilla dengan vanilla flavor tu benda sama ke eh ? Aku beli Vanilla Flavor je . Seingat aku , essence vanilla yang kat rumah mak aku dia ada tulis "Essence Vanilla" . Tapi habis tawaf satu kedai , takde yang tulis camtu . So aku beli jela Vanilla Flavor . Sama je kan ? Hihi . 


Bila adunan tu dah nampak kembang dan ringan , aku masukkan chocolate flavor 3 sudu kecik . Time tu dan - dan akak aku cakap , " Eh , kat dapur ada serbuk koko Van Houten dengan coklat chip la . Jom kita masukkan dalam ni " . Okey , jom . Kitorang masukkan 3 sudu besar tak silap . Coklat chip pun masukkan jugak . Main masuk je . Hihi . 



Adunan dah siap , tiba masa untuk tuang dalam cup . Paling suka buat ni . Hehe . 


Aku tak pasti la saiz cup yang aku guna ni saiz apa . Adunan tadi tu dapat buat 18 biji cupcake .


Dah masukkan dalam cup tetiba rasanya macam coklat chip tadi tu sikit sangat pulak . So tabur sket atas cupcakes tu .


Macam kak Filla sarankan , aku panaskan oven dengan suhu 170c . Panaskan dalam 10 minit je sebab aku tak tahu nak panaskan lama mana . Then bakar cupcake tu dengan suhu 170c selama 30 minit . Yeke 30 minit ? Ada la terlebih sket kot masa sebab aku tak yakin cupcake tu dah masak . So aku tambah masa . 


Ini lah hasilnya . Korang jangan nak gelakkan rupa cupcake pertama aku okayhh . Rupa je tak cantik , tapi rasa dia sedap sangat - sangat tahu . Muahaha . Dari segi rasa tu bagi aku okay la . Ini first attempt okay . Sedap sangat dah ni bagi orang yang pertama kali buat cupcake . Kononnya aku nak buat topping coklat moist untuk cupcake aku ni . Tapi malas la pulak . Haha . 






Macam best lah pulak buat kek dan sewaktu dengannya ni . Hobi baru ni . Lepas ni nak try buat kek lain la pulak .




Sekian dari dapur Emi . Hingga ketemu lagi . Ewahhhh , perasan . Hahah .





Dari dapur Emi .




5 comments:

  1. wahh comelnya cupcake cekelat dengan taburan chocolate chip tuuuu. teringin nak buat weekend nanti! wiwiwiw

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap cupcake tu, menjadi percubaan pertama kali :)

    ReplyDelete
  3. Wahh.. Nampak sedap ni.. Teringin pulak nak buat cupcake lagi.. Hee :D

    ReplyDelete
  4. nak tanye chocolate flavor tu macam mane? x same ke dengan serbuk koko.

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.