Bencana. - emilinda

Sunday, December 28, 2014

Bencana.



Berat mata memandang , berat lagi bahu yang memikul . Sedih sangat dengan apa yang terjadi kat Kelantan sekarang ni . Walaupun kawasan rumah parents aku belum terjejas oleh banjir lagi [ harapnya takkan terjejas ] , but still hati ni rasa sebak sangat melihat kemusnahan yang terjadi di seluruh Kelantan . Pedih sangat rasanya melihat mangsa - mangsa banjir yang berhempas pulas untuk terus bernafas di bumi Tuhan ni . Kelantan , tempat aku dilahirkan , dibesarkan sampai sekarang . Luluh hati melihat gambar - gambar yang di share di Facebook . Hampir seluruh Kelantan tenggelam banjir kecuali Bachok dan Pasir Puteh so far . Baca rintihan rakan - rakan dan mangsa yang terlibat , hati ni meraung - raung . Ya Allah , Kau kasihanilah kami hamba-hambaMu yang lemah .

Aku ada je saudara mara yang tinggal di Kuala Krai . Kawan - kawan tak payah cerita la . Seluruh Kelantan pun ada kawan - kawan aku . Entah macam mana nasib dorang . Mak sedara kat Kuala Krai , entah apa khabarnya . Mak cakap dah try contact anak dia tapi tak dapat . Moga semuanya selamat dan baik - baik aje . Sedih hati ni bila baca perkhabaran yang disebarkan di laman sosial tentang bantuan makanan tidak sampai kepada mangsa . Tentang mangsa yang meninggal keracunan , kebuluran , lemas . Macam mana kalau ada pakcik makcik yang dah tua tak larat dan memerlukan makanan dan ubat ? Pasti ada , ramai . Dan bayi serta kanak - kanak yang menangis minta disusukan , minta disuapkan . Tak sanggup untuk dibayang . Tak sanggup juga aku nak tampal gambar - gambar tragedi ni di blog .


Esok inshaAllah aku balik Kelantan dengan kakak dan anak buah . Balik naik flight , itu pun jika keadaan mengizinkan . Aku tahu mungkin sedikit bahaya . Tapi hati ni tak tertahan untuk balik ke sana . Mudah - mudahan semuanya selamat dan lancar .


No comments:

Post a Comment

Kindly leave your comment/feedback here.